Stel: je hebt niet een heel ruim budget om te adverteren op je social kanalen, maar je wilt toch testen of het juiste publiek jouw advertenties ziet. Hoe kan je dit het beste aanpakken?

Wanneer je adverteert op Facebook met een klein budget, dan kun je vaak minder advertentiesets aanmaken. Je moet dan een keuze maken op welke doelgroep je target. Je kunt immers niet onbeperkt blijven splitsen. Toch wil je wel eens weten of bijvoorbeeld de jongere doelgroep goed presteert of dat je toch beter kunt targeten op de oudere doelgroep. Of dat je beter op Instagram kunt adverteren dan op Facebook.

Om hierachter te komen stelt men vaak een A/B- test op. Twee verschillende groepen krijgen dan dezelfde uiting te zien en op basis van de resultaten wordt geoptimaliseerd. Wat je vervolgens zou kunnen doen is dat je een splitsing aanbrengt in de advertentieset(s). Je maakt er dus meerdere aan om je A/B-test te kunnen laten lopen. Maar wat als het budget per dag zo laag uitvalt dat een splitsing niet mogelijk is? Of dat het heel erg lang duurt voordat data verzameld is?

Een handige tool binnen advertentiebeheer is in dit geval ‘specificaties’. Deze, zoals de naam al zegt, specificaties geven je meer inzicht in de prestaties van de campagne, advertentieset of advertentie. Hier kun je de resultaten per periode, per weergave en per actie bekijken.

Onder weergave vind je bijvoorbeeld leeftijd, geslacht, regio en platform.

Afbeelding 1: mogelijke specificaties van je advertenties

Op basis van deze resultaten kun je dus o.a. gemakkelijk analyseren welke leeftijdscategorie of platform het beste werkt voor jouw campagne. Tot slot kun je op basis van het doel van de campagne (bijvoorbeeld CTR, CPC) een helder actiepunt formuleren en toepassen.

Nienke Winter – Social media marketeer