Het Groningse bureau Pink Marketing lanceert het digitale bureau Pünktlich. Volgens medeoprichter Boudewijn de Jong is de tijd van denken in print en filmpjes van 30 seconden voorbij. ‘Digitaal moet het startpunt van ‘Het Concept’ zijn.’ De nieuwe website van pünktlich vind je op www.punktlich.nl.

Is het idee dat digitaal het startpunt moet zijn, ontstaan vanuit wensen van jullie klanten of uit eigen inzicht?
Beide! We zien bijvoorbeeld dat lineaire televisie blijft afnemen en dat dit steeds verder gecompenseerd moet worden met online video om hetzelfde bereik te genereren. Echter de ’traditionele’ televisie reclame is vaak helemaal niet geschikt voor online kanalen waar de spanningsboog veel korter is. Dit vergt dus een andere aanpak. Zelf pleiten wij al jaren voor meer focus op digitaal. Gelukkig gaan adverteerders nu ook het belang inzien! Adidas gaf recent nog aan helemaal te stoppen met televisie reclame, omdat hun doelgroep geen televisie meer kijkt. Dit zal voor steeds meer adverteerders gaan gelden.

Is Pünktlich een apart bureau of toch meer een speciale sectie binnen Pink Marketing die een naam heeft gekregen?
Sinds 1 april een apart bureau. We zijn ooit begonnen met het bouwen van banners onder de Pink vlag en volledig faciliterend aan Pink. Dit onderdeel groeide zo hard dat het nu tijd is om op eigen benen te gaan staan, maar vooral niet meer faciliterend te zijn aan Pink (of media), maar te focussen op wat ze zelf willen doen/goed in zijn.

Zijn voor Pünktlich speciaal mensen aangenomen of doen jullie het met het al bestaande team?
Een gedeelte van de medewerkers was werkzaam onder Pink, de rest is aangenomen met het oog op het verbreden van de dienstverlening, denk aan concepting en video.

Je stelt dat denken vanuit print en in 30 seconden achterhaald is en dat digitaal denken voorop moet staan. Wat betekent dit concreet, met andere woorden, wat mogen merken die Pünktlich inschakelen verwachten?
De tijd dat een tv commercial (30 seconden) klakkeloos kon worden doorgevoerd op de digitale kanalen is voorbij. Om impact te maken moet je boodschap ‘digital proof’ zijn en zorgen dat je de mensen weet te raken. De spelregels online verschillen wezenlijk van offline. We zeggen niet dat alles alleen sneller moet, maar het is wel zaak om te zorgen dat je mensen weet je raken en boeit!
We proberen de boodschap zo relevant mogelijk te maken voor de beoogde doelgroep en kanaal. Met andere woorden: we willen creatie en media beter op elkaar aan laten sluiten. Iemand met een abonnement op De Volkskrant krijgt bijvoorbeeld een andere uiting te zien dan iemand op De Telegraaf terwijl het om dezelfde campagne gaat. Waar het om video gaat is dat je digitaal vooral de eerste seconden wilt boeien en ervoor zorgen dat de ontvanger de video afkijkt, in plaats van weg klikt.

[bron: MarketingTribune]