De naam zegt het al: Gmail-advertenties zijn advertenties die alleen worden vertoond in je Gmail inbox. In principe ziet een advertentie eruit als een e-mail. Wanneer je deze aanklikt, zie je de volledige advertentie. Anders dan bij e-mailmarketing, heb je met Gmail Sponsored Promotions (GSP) de touwtjes zelf in handen. Jij bepaalt in wiens e-mailbox je de advertentie wilt laten zien en je kunt de prestaties nauwlettend in de gaten houden, zoals Emerce eerder ook al heeft aangegeven. De perfecte manier om nieuwe klanten aan je bedrijf te binden!

Wij hebben de 5 redenen geformuleerd waarom je de inzet van Gmail-advertenties wél moet overwegen:

  1. Bereik de potentiële klant op de plek waar zij veel tijd doorbrengen

Hoe vaak kijk jij ‘s avonds in bed nog even snel naar je inbox en open jij ’s morgens als eerste je mail? In 2016 onthulde Google dat Gmail op dat moment al meer dan 1 miljard maandelijkse actieve gebruikers had. GSP’s zijn een enorme kans om je naamsbekendheid te vergroten, leads te genereren en potentiele klanten te bereiken op een platform die mensen de hele dag door gebruiken.

  1. Gmail-advertenties zien er organisch uit

Eerder kon je GSP’s gemakkelijk herkennen aan de gele achtergrondkleur en doordat bedrijfslogo’s zichtbaar waren in de advertentie. Daarmee viel het gelijk op dat het niet om een gewone e-mail ging. Afgelopen januari heeft Google dit aangepast en hebben de advertenties, net als gewone e-mails, een witte achtergrondkleur. Hierdoor lijken je advertenties meer een onderdeel van je e-mailbox.

  1. Veel targeting mogelijkheden

GSP heeft veel unieke targetingmogelijkheden. Over het algemeen zijn deze mogelijkheden vergelijkbaar met die van het Google Displaynetwerk, maar binnen Gmail wordt er getarget op e-mailinhoud. Op deze manier kan je jouw advertenties tonen aan personen bij wie de door jou gekozen zoekwoorden aansluiten bij relevante interesses binnen het Google account. Daarnaast is het ook mogelijk om je targeting in te stellen op basis van affiniteit segmenten, levensgebeurtenissen, in-market-doelgroepen en e-mailadressen. Hiermee kan je bijvoorbeeld ook je campagne richten op mensen die zich hebben ingeschreven op de nieuwsbrief.

Wil je alleen personen bereiken die niet bekend zijn met jouw product? Onder de optie ‘uitsluitingen’ kan je middels het uploaden van e-mailadressen die je verzameld hebt in je database, deze personen uitsluiten (zoals eerder vermeld kan je deze ook insluiten). Daarmee richt je jouw campagne alleen op een volledig nieuwe doelgroep.

  1. Verschillende advertentievormen

Binnen GSP is er de mogelijkheid om verschillende advertentievormen in te zetten die het beste passen bij jouw product of service. Wanneer je meerdere producten aanbiedt, kan je catalogusafbeeldingen toevoegen waarmee je een meervoudige advertentie aanmaakt. Je hebt de mogelijkheid om meerdere producten uit te lichten in je advertentie. Bied je slechts één product aan, dan kan je de advertentie opbouwen met een enkele afbeelding.

  1. Goede ROI

GSP’s zijn een eenvoudige manier om jouw e-mails aan relevante personen te laten zien. Hoewel het natuurlijk niet gratis is, is het redelijk kosteneffectief (mits dit goed wordt uitgevoerd). Gmail-advertenties krijgen veel vertoningen, maar je betaalt alleen per geopend advertentiebericht. Controleer daarom geregeld jouw Gmail-statistieken, zoals de Gmail klikken naar de website en het aantal keer dat jouw advertenties zijn opgeslagen en doorgestuurd. Deze resultaten geven je een beter beeld van de advertentieprestaties. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om de kosten per klik (CPC) en de doorklikratio (CTR) in de gaten te houden. Deze gegevens helpen jou om erachter te komen wat werkt, waardoor je beter kunt optimaliseren.

Mensen checken de hele dag door hun e-mails, of ze nu aan het werk zijn of niet. Het is een gemiste kans om niet op Gmail aanwezig te zijn, zeker als je jouw merk wilt laten groeien. Daarnaast zijn GSP’s bijna niet te onderscheiden van ‘gewone ’e-mails en zijn deze advertenties relatief goedkoop. Tot slot kun je mensen targeten die zich al in je funnel bevinden of die er al klaar voor zijn om gebruik te maken van jouw product of service. Gmail Sponsored Promotions is dus een goede aanvulling op de customer journey.

Britt Blok – Online Marketeer