Social media is tegenwoordig de Times Square van New York. Je kunt je Facebook of Instagram niet openen zonder overladen te worden met advertenties. Maar heeft men in zijn drukke tijdlijn nog tijd om deze allemaal te bekijken? Grote kans van niet! Maar hoe kun je dan als adverteerder nog wel relevant zijn? Deze 4 praktische tips zorgen voor meer succes bij jouw social media marketing.

1.    Social campagne mag geen restproduct zijn

Waar vroeger off- en online twee verschillende werelden waren, groeien ze tegenwoordig steeds meer naar elkaar toe. Steeds meer media wordt digitaal verhandeld en zodoende zullen off- en online nog meer moeten samensmelten. En dat is niet altijd gemakkelijk, want digitale inzet is een hele andere manier van marketing dan offline. Uiteraard is herkenbaarheid belangrijk, maar de uiting moet ook aangepast worden aan het kanaal. Of het nu social of welk ander kanaal dan ook is, digitale creatie hoort geen restproduct te zijn, maar juist het startpunt. Dit zit niet alleen in het gebruik van een logo, maar in de gehele vormgeving. Blijf binnen je kaders van je merk, maar maak het wel geschikt voor online. Een goed voorbeeld is de app download campagne van Marktplaats. Hiervoor hebben we de man op de brommer uit de tv commercial gebruikt om creatie te maken voor social. Hiervoor was de boodschap voor de ontvanger herkenbaar en duidelijk: je kunt de app van Marktplaats downloaden.

Afbeelding 1 – Doorvertaling van Marktplaats TV commercial naar social app download campagne

2.    Creëer opvalwaarde

‘Being in the newsfeed is an oppurtunity, not a right’, ofwel je moet het gebruik van social niet zien als doel an sich, maar als middel om je product te profileren. Aandacht moet je verdienen. Dit doe je door op te vallen met social proof creatie. Daar biedt Facebook en Instagram tegenwoordig goede ondersteuning voor. Online video’s scoren op social duidelijk beter; onderzoek wijst uit dat video’s beter worden bekeken en meer likes opleveren. Voorwaarde is wel dat video kort en bondig moet zijn. De eerste 3 seconden zijn cruciaal als het gaat om het uitkijken van een video. Hier moet je dus de juiste snaar bij de kijker raken.

Naast online video zijn ook animated gifs booming. Een gif is een snelle en korte video, maar heeft in tegenstelling tot een online video geen geluid en afspeelknop. Het speelt dus constant door. Animated gifs zijn zeer geschikt als je een kort bericht meer wilt verduidelijken voor je lezer. Vandaar dat gifs tegenwoordig veel worden ingezet voor storytelling.

3.    Bepaal het doel en de juiste doelgroep

Of je nu je een nieuw product wilt introduceren, je meer verkopen wilt genereren of meer mensen met je merk bekend wilt maken, adverteren op social doe je altijd met een doel. Vraag je dus altijd af wat je wilt bereiken met een social media campagne. Facebook helpt je er mee op weg met hun Helpcentrum voor Facebook Ads.

Met je campagne wil je natuurlijk de gewenste mensen bereiken: je doelgroep. Het kan zijn dat je een hele brede doelgroep hebt. Deze mensen vinden niet allemaal dezelfde post interessant. Daarom is het belangrijk dat je creatie laat aansluiten op je doelgroep, om zo de boodschap zo relevant mogelijk te maken. Via social zijn de mogelijkheden eindeloos. Zo kun je bijvoorbeeld per doelgroep een aparte targeting maken, zoals te zien is in afbeelding 2. Hier hebben we de targeting aangepast aan het geografische gebied. Per targeting lieten we een andere post zien. Mensen die woonachtig zijn in de omgeving van Groningen kregen een andere creatie te zien kregen dan mensen in de omgeving van Schiphol. In dit geval is ervoor gekozen om creatie én tekst aan te passen aan de ontvanger door het inzetten van relevante stellingen met uiteindelijk hetzelfde doel: het aanschaffen van een verkiezingsabonnement. Hoe dichter de targeting bij je doelgroep aan zit, hoe goedkoper je adverteert, en des te effectiever je campagne is.

Afbeelding 2 – Voor de Persgroep (campagne: het verkiezingsabonnement) hebben we de creatie en targeting aangepast aan het geografische gebied

4.    Houd het kort en bondig

De tijd om iemand via social te triggeren om jouw post te lezen is slechts 1,7 seconden. Je hebt dus maar heel weinig tijd om iemand te overtuigen dat jouw post interessant is om te lezen. Als je eenmaal opvalwaarde hebt gecreëerd door een goede online video of een toffe gif heb je de eerste stap in de goede richting gezet. Nu is het taak om de boodschap over te brengen. Vertel beknopt welke informatie de lezer behoeft om jouw creatie te begrijpen. Meer dan 2 zinnen maakt je post al snel te lang. Wil je toch een langer verhaal vertellen? Dan bieden Facebook (linkads) en Instagram de mogelijkheid om lezers gemakkelijk door te laten klikken naar een landing (vaak je eigen website). Zorg wel dat deze landing meteen de beoogde informatie bevat. Zo voorkom je dat je niet meer relevant bent en de lezer jouw journey verlaat.

Uiteraard kun je deze linkads prima gebruiken bij het promoten van je product. Je kunt de lezer meteen laten landen bij het getoonde product, en je kunt, wanneer de uiting meerdere producten bevat, zelf meerdere producten toevoegen.

Social media is een geweldig middel om je potentiële klanten te bereiken. De targeting- en creatiemogelijkheden zijn ruimschoots aanwezig. De kunst is om er op de juiste manier gebruik van te maken. Want zeg nou zelf, jij leest toch ook alleen advertenties die je aanspreken? 

Lisette Bel – New Business Director